loading...

آموزشي

تحصيلي و خانواده

بازدید : 262
11 زمان : 1399:2

معرفي رشته مهندسي معماري

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"معرفي رشته مهندسي معماري"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين متخصص ما همه روزه (حتي جمعه و ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

چنانچه بخواهيم بدون مقدمه به معرفي رشته مهندسي معماري بپردازيم بايد بگوييم اين رشته براي آن دسته از افرادي كه علاقه شديدي به ساخت و ساز و همچنين هنر دارند بهترين گزينه خواهد بود. معماري را مي توان سبك طراحي و شيوه ساخت و ساز ساختمان‌ ها و ديگر سازه‌ هاي فيزيكي دانست كه هنر و فن طراحي و ساختن بناها ، فضاهاي شهري و ديگر فضاهاي دروني و بيروني براي پاسخ هماهنگ به نيازهاي كاركردي و زيباشناسانه است.

رشته معماري شامل دو جنبه هنري و فني است كه دروسي مثل طراحي ، زيبايي شناسي و نحوه زيبا كردن حجم‌ها ، نماها و پلان‌ ها به هنر مرتبط است و دروسي مثل سازه‌ هاي بتني و فلزي ، مقاومت مصالح ، ايستايي ، تاسيسات مكانيكي و الكتريكي اختصاص به جنبه‌ فني اين رشته خواهد داشت. در صورت تمايل براي دريافت اطلاعات بيشتر و آشنايي در مورد “معرفي رشته مهندسي معماري” ، بازار كار ، ليست دروس و توانايي هاي مورد نياز رشته مهندسي معماري اين مقاله را تا انتها مطالعه نماييد.

معماري چيست و مهندس معمار چه وظايفي دارد؟

همانطور كه پيشتر نيز اشاره نموده ايم معماري ، هنر و فن طراحي و ساختن بناها ، فضاهاي شهري و ديگر فضاهاي دروني و بيروني براي پاسخ هماهنگ به نيازهاي كاركردي و زيباشناسانه است. در واقع معماري بيش از اينكه تكنيك و فن باشد ، هنر و ذوق است. در واقع مي توان گفت ظاهر و نماي شهرها را مهندسان معمار مي سازند. مادر هنرها يا همان معماري ، قدمتي بسيار طولاني در تاريخ دارد و در ايران نيز به سال ها پيش از اسلام باز مي گردد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: معرفي رشته مهندسي صنايع

مهندس معمار ، نقشه ساختمان هاي جديد و برنامه بازسازي و محافظت از ساختمان هاي قديمي را طراحي مي كند. همچنين كار مهندس معمار طرح ريزي تركيب و نحوه قرار گيري مجموعه اي از ساختمان ها و فضاهاي اطراف آن ها نيز مي باشد. او اين كارها را با تكيه بر علم مهندسي ، ذوق هنري و شناختي كه از فرهنگ ، آداب و رسوم ، جغرافياي انساني و طبيعي محل مورد نظر خود دارد ، انجام مي دهد.

توانايي هاي مورد نياز رشته مهندسي معماري

مهندس معمار بايد روش مند و منطقي باشد. همچنين بايد برنامه هاي طراحي و نقشه كشي كامپيوتري را بداند و بتواند در شرايط كاري پرفشار كار كند. مهندس معمار بايد فردي دقيق، منظم و خلاق باشد و با تكيه بر قدرت تجسم، ذوق هنري و علم مهندسي خود به طراحي نقشه ساختمان هاي مختلف بپردازد.

چگونگي ورود به رشته مهندسي معماري

براي ورود به رشته مهندسي معماري و طراحي دكوراسيون ، از دو طريق مي توان عمل كرد: يكي اينكه دانش آموزان علاقه مند مي توانند پس از قبولي در سال اول متوسطه ، وارد شاخه كاردانش شده و در رشته طراحي معماري داخلي تحصيل كنند. و يا از طريق دانشگاه و رشته مهندسي معماري است كه علاقه مندان با شركت در كنكور سراسري ، مي توانند در دانشگاه هايي كه از اين رشته پشتيباني مي كنند در اين رشته تحصيل كنند. البته آموزشگاه ها و موسسات آزاد بسياري وجود دارد كه به صورت آزاد نيز به تدريس اين رشته مي پردازند.

تفاوت رشته مهندسي معماري و مهندسي عمران

براي مقايسه بهتر اين دو رشته شما يك انسان را در نظر بگيريد. اين انسان نيازمند به اسكلت ، گوشت ، مو ، ناخن و …. مي باشد. بخشي كه مربوط به اسكلت انسان است به طور مستقيم مي توان به مهندس عمران نسبت داد و بخش ظاهري آن نظير پوست و مو را به مهندس معمار.
در ساختمان سازي تصميم گيري در زمينه اسكلت سازه نظير تيرها ، ستون ها ، بادبندها ، پي و … بر عهده مهندس عمران است و تصميم گيري در زمينه نماي ساختمان ، پلان هاي طبقات ، دكوراسيون داخلي و …. بر عهده مهندس معمار است.

البته در كل يك تعامل هم بايد بين اين دو وجود داشته باشد تا خواسته هاي دو طرف با هم تناقض پيش نياورد. تنها وجه مشترك اين دو رشته در اين است كه هر دو با ساختمان و ساخت و ساز بنا سر و كار دارند. مهندس عمران پروژه هاي بزرگ زيادي رو بر عهده مي گيرد. پروژه هايي مانند سدسازي ، راه سازي و … . اما عظيم ترين پروژه هاي يك معمار مي تواند طراحي يك شهرك توريستي ، يك هتل ، فرودگاه ، بيمارستان و … باشد.

نياز جامعه امروز ايران به مهندسين معمار

از آنجايي كه صنعت ساخت و ساز كشور دچار مشكلاتي است. از مهم ترين ها آن ها مي توان به از دست دادن هويت ملي و تاريخي معماري ايراني و اسلامي و عدم استفاده از دستاوردهاي اين معماري اصيل و در كنار آن عدم استفاده صحيح از يافته ها و دستاوردهاي استاندارد معماري نوين نام برد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: بازار كار رشته مهندسي رباتيك

به عنوان مثال هنوز مشكلات اساسي از جمله عدم استفاده از سيستم هاي تهويه مناسب ، عدم توجه به لزوم متناسب بودن موقعيت جغرافيايي ساختمان با ويژگي هاي آن ، استفاده از طرح هايي كه فضاي پرت و غيرقابل استفاده در ساختمان را زياد مي كند و … در ساختمان سازي ما وجود دارد. براي رفع اين مشكلات نياز به تدبير و اقدام مسئولان و همكاري متخصصان اين حوزه از جمله مهندسان معمار مي باشيم.

ليست دروس مقطع كارشناسي رشته مهندسي معماري

ليست دروس مقطع كارشناسي رشته مهندسي معماري

دروس پايه

هندسه كاربردي كارگاه مصالح – هندسه مناظر رياضيات و آمار – درك و بيان محيط بيان معماري ۱ و ۲ – انسان ، طبيعت ، معماري مقدمات طراحي معماري ۱ و ۲
دروس اصلي

مباني نظري معماري آشنايي با معماري جهان -مديريت و تشكيلات كارگاه مصالح ساختماني – نقشه برداري تنظيم شرايط محيطي – برداشت از بناهاي تاريخي آشنايي با معماري معاصر –
تاسيسات الكتريكي (نور و صدا) مقاومت مصالح و سازه هاي فلزي – تاسيسات مكانيكي سازه هاي بتني- ايستايي متره و برآورد – ساختمان ۱ و ۲ روستا ۱ و ۲ – طرح معماري ۱ و ۲ و ۳
دروس تخصصي

آشنايي با مباني برنامه ريزي كالبدي تحليل فضاهاي شهري – آشنايي با مرمت ابنيه طرح معماري ۴ و ۵ – طراحي فني طرح نهايي

چنانچه در صورت مطالعه كامل اين مقاله سوالاتي در مورد “معرفي رشته مهندسي معماري” برايتان پيش آمد ، مي توانيد با مركز تخصصي الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمايي هاي لازم برخوردار گرديد. ساير مطالب تحصيلي ما را نيز مي توانيد مطالعه نماييد:

معرفي رشته مهندسي صنايع
معرفي رشته مديريت كسب و كار
معرفي رشته مهندسي پزشكي
معرفي رشته مديريت

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"معرفي رشته مهندسي معماري"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين متخصص ما همه روزه (حتي جمعه و ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد …

منبع:معرفي رشته مهندسي معماري

معرفي رشته تكنسين پروتزهاي دنداني-معرفي رشته مديريت بازرگاني-معرفي رشته مهندسي نفت-معرفي رشته مهندسي فناوري اطلاعات (IT)-معرفي رشته امور گمركي-معرفي رشته مهندسي برق-معرفي دانشگاه شاهد-معرفي رشته مهندسي عمران-معرفي رشته مهندسي سيستم-معرفي رشته كارداني فني عمليات پتروشيمي-معرفي رشته مهندسي معماري-معرفي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي-معرفي دانشگاه صنعتي اصفهان-معرفي رشته مهندسي مكانيك-

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 28

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 289
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 18
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 141
  • بازدید ماه : 60
  • بازدید سال : 761
  • بازدید کلی : 130506
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی