loading...

آموزشي

تحصيلي و خانواده

بازدید : 220
11 زمان : 1399:2

معرفي رشته مهندسي برقمعرفي رشته مهندسي برق

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"معرفي رشته مهندسي برق"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين متخصص ما همه روزه (حتي جمعه و ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

انرژي اگر بنيادي ترين ركن اقتصاد نباشد ، يكي از اركان اصلي آن به شمار مي آيد و در اين ميان برق به عنوان عالي ترين نوع انرژي جايگاه ويژه اي دارد. تا جايي كه در دنياي امروز ميزان توليد و مصرف اين انرژي در شاخه توليد ، شاخص رشد اقتصادي جوامع و در شاخه خانگي و عمومي يكي از معيارهاي سنجش رفاه محسوب مي شود.

بنابراين براي “معرفي رشته مهندسي برق” بايد بگوييم كه اين رشته از زير مجموعه هاي مهندسي است كه به مطالعه الكتريسيته ، الكترونيك و الكترومغناطيس مي پردازد و با توجه به گسترده شدن استفاده از انرژي الكتريكي روز به روز شاهد گرايش داوطلبان به تحصيل در رشته مهندسي برق هستيم. براي آشنايي بيشتر مي توانيد اين مقاله را انتها مطالعه نماييد.

معرفي گرايش هاي رشته مهندسي برق

رشته مهندسي برق در مقطع كارشناسي داراي ۴ گرايش الكترونيك ، مخابرات ، كنترل و قدرت است:

گرايش الكترونيك:

گرايش الكترونيك به دو بخش عمده تقسيم مي شود. بخش اول ميكروالكترونيك است كه شامل علم مواد ، فيزيك الكترونيك ، طراحي و ساخت قطعات از ساده ترين آن ها تا پيچيده ترين آن ها است و بخش دوم نيز مدار و سيستم ناميده مي شود و هدف آن طراحي و ساخت سيستم ها و تجهيزات الكترونيكي با استفاده از قطعات ساخته شده توسط متخصصان ميكروالكترونيك است.

گرايش الكترونيك يكي از گرايش هاي جالب مهندسي برق است كه محور اصلي آن آشنايي با قطعات نيمه هادي ، توصيف فيزيكي اين قطعات ، عملكرد آن ها و در نهايت استفاده از اين قطعات ، براي طراحي و ساخت مدارها و دستگاه هايي است كه كاربردهاي فني و روزمره زيادي دارند.

گرايش مخابرات:

هدف از مخابرات ارسال و انتقال اطلاعات از نقطه اي به نقطه ديگر است كه اين اطلاعات مي تواند صوت ، تصوير يا داده هاي كامپيوتري باشد. مخابرات از دو گرايش ميدان و سيستم تشكيل مي شود. كه در گرايش ميدان ، دانشجويان با مفاهيم ميدان هاي مغناطيسي ، امواج ، ماكروويو ، آنتن و … آشنا مي شوند تا بتوانند مناسب ترين وسيله را براي انتقال موجي از نقطه اي به نقطه ديگر پيدا كنند.

همچنين يكي از فعاليت هاي عمده مهندسي مخابرات گرايش سيستم ، طراحي فليترهاي مختلفي است كه مي توانند امواج مزاحم شامل صوت يا پارازيت را از امواج اصلي تشخيص و آن ها را حذف كرده و تنها امواج اصلي را از آنتن دريافت كنند.

گفتني است كه امروزه با توسعه مخابرات بي سيم ، ارتباط نزديكتري بين دو گرايش ميدان و سيستم ايجاد شده است. براي نمونه در گوشي تلفن همراه ما هم تجهيزات مربوط به مدارهاي مخابراتي و هم تجهيزات مربوط به فرستنده و هم آنتن گيرنده را داريم. از همين رو يك مهندس مخابرات امروزه بايد از هر دو گرايش به خوبي اطلاع داشته باشد تا بتواند يك دستگاه بي سيم را طراحي كند.

گرايش كنترل:

هدف از اين علم ، كنترل خروجي هاي يك سيستم بر مبناي ورودي هاي آن و با توجه به شرايط ويژه و نكات مورد نظر طراحي آن سيستم مي باشد. علم كنترل فقط در مهندسي برق مورد استفاده قرار نمي گيرد. بلكه در شاخه هاي ديگري از علوم مهندسي و حتي علوم انساني كاربرد دارد.

به عنوان نمونه كنترل فرآيند تصفيه نفت در يك پالايشگاه ، كنترل عملكرد يك نيروگاه برق ، سيستم كنترل ناوبري يك كشتي و يا كنترل تحولات و تغييرات جمعيتي نمونه هاي متنوعي از كاربرد علم كنترل مي باشد. خودكار كردن يا اتوماتيك كردن خط توليد ، يكي ديگر از فعاليت هاي مهندسي كنترل است. يعني مهندس كنترل مي تواند به گونه اي خط توليد را هماهنگ و كنترل كند كه محصول توليد شده طبق برنامه تعيين شده و با بهترين كيفيت به دست آيد.

گرايش قدرت:

هدف اصلي مهندسين اين گرايش ، توليد برق در نيروگاه ها ، انتقال برق از طريق خطوط انتقال و توزيع آن در شبكه هاي شهري و در نهايت توزيع آن براي مصارف خانگي و كارخانجات است. بنابراين يك مهندس قدرت بايد به روش هاي مختلف توليد برق ، خطوط انتقال نيرو و سيستم هاي توزيع آشنا باشد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: ثبت نام بدون كنكور دانشگاه ازاد

گرايش قدرت به آموزش و پژوهش در زمينه طراحي و ساخت سيستم هاي مورد استفاده در توليد ، توزيع ، مصرف و حفاظت از برق مي پردازد. به عبارت ديگر دانشجويان اين رشته در شاخه توليد با انواع نيروگاه هاي آبي ، گازي ، سيكل تركيبي و … آشنا مي شوند. و در بخش انتقال و توزيع ، روش هاي مختلف انتقال برق اعم از كابل هاي هوايي و زيرزميني را مطالعه مي كنند و در شاخه حفاظت نيز انواع وسايل و تجهيزات حفاظتي كه در مراحل مختلف توليد ، توزيع ، انتقال و مصرف انرژي ، انسان ها و تاسيسات را در برابر حوادث مختلف محافظت مي كنند ، مورد بررسي قرار مي دهند.

وظايف مهندسين برق چيست؟

از عوامل موفقيت در رشته مهندسي برق توانايي انجام كارهاي عملي مي باشد ، بنابراين مهارت در اين زمينه تعيين كننده ادامه مسير شما خواهد بود. ساخت و توليد ماشين آلات صنعتي و كنترل كننده هاي منطقي قابل برنامه ريزي ، پژوهش هاي علمي آكوستيك ، اپتيك ، فيزيك و فناوري نانو ، مخابرات و ارتباطات موبايل ، راديو ، تلويزيون و ارتباطات ماهواره اي ، حمل و نقل سيستم هاي الكترونيكي خودرو ، سيستم هاي رد يابي و مسافت سنج ، هوا و فضا و رادار ، سيستم هاي هوانوردي و ارتباطي و … از جمله وظايف مهندسان برق در صنايع مختلف مي باشد.

معرفي ليست دروس كارشناسي رشته مهندسي برق

ليست دروس مقطع كارشناسي رشته مهندسي برق

دروس عمومي

تربيت بدني ۱ و ۲ – زبان خارجي مقدماتي – متمم زبان – اخلاق اسلامي ۱ – معارف اسلامي ۱ و ۲ – قرائت متون اسلامي – تاريخ اسلام – انقلاب اسلامي و ريشه هاي آن – ادبيات فارسي

دروس پايه

رياضي عمومي ۱ و ۲ – معادلات ديفرانسيل – برنامه سازي كامپيوتر – محاسبات عددي – آمار و احتمال مهندسي- فيزيك ۱ و ۲ – آز فيزيك ۱ و ۲ – كارگاه عمومي

دروس اصلي

رياضي مهندسي – مقدمه اي بر مهندسي برق – كارگاه برق – زبان تخصصي برق – مدارهاي الكتريكي ۱ و ۲ – اندازه گيري الكتريكي – آز مدار و اندازه گيري – الكترونيك ۱ و ۲ -آز الكترونيك ۱ و ۲ – الكترومغناطيس – اخبار و سيستم ها – ماشين هاي الكتريكي ۱ و ۲ – آز ماشين هاي الكتريكي ۱ – مخابرات ۱ –
بررسي سيستم هاي قدرت ۱ – كنترل سيستم هاي خطي – مدارهاي منطقي – آز مدارهاي منطقي – نقشه كشي صنعتي ۱ – ساختار و زبان ماشين – كارآموزي
پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: معرفي رشته كارداني فني عمليات پتروشيمي

وضعيت ادامه تحصيل در رشته مهندسي برق

فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي مهندسي برق كه مدرك خود را در يكي از چهار گرايش الكترونيك ، مخابرات ، قدرت و كنترل مي گيرد ، مي تواند در يكي از گرايش ها يا رشته اي كه مهندسي برق زير مجموعه اي براي آن تعريف كرده است، ادامه تحصيل دهند. اين رشته به صورت: مهندسي برق الكترونيك ، برق قدرت ، برق مخابرات ، برق كنترل ، مهندسي پزشكي ، مهندسي هسته اي ، مهندسي كامپيوتر است.

براي تحصيل در مقطع دكتراي تخصصي ، مي توان ، در هر يك از زير شاخه هاي تخصصي تر گرايش هاي ياد شده ميزان مورد نياز واحدها را اخذ كرد و رساله دكتري را در همان موضوع خاص ارائه داد. امكان ادامه تحصيل در كليه گرايش هاي ياد شده در مقطع هاي كارشناسي ارشد و تا حد زيادي در دوره دكتري ، در داخل كشور وجود دارد. رشته برق به دليل كاربردي بودن آن در بسياري از علوم مهندسي ديگر ، براي فارغ التحصيلان امكان تحصيل در بسياري گرايش ها و دانش ها را فراهم مي كند.

بازار كار رشته مهندسي برق

مهندسي برق ، مهم ترين رشته مهندسي است كه در ديگر رشته ها نيز كاربرد دارد و حتي فراتر از حوزه مهندسي با علوم پزشكي و علوم زيستي نيز پيوند خورده است. بنابراين زمينه هاي زيادي براي شغل در مهندسي برق و راه اندازي كسب و كار مستقل وجود دارد به همين دليل يك مهندس برق توانمند و ماهر مي تواند با شناخت نياز هاي كشور در حوزه صنعت برق و مخابرات در جهت رفع آن ها اقدام كند.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: معرفي دانشگاه صنعتي مالك اشتر

ميزان استخدام مهندس برق در كشور آمار و اطلاعات دقيقي ندارد اما با توجه به اهميت زياد و رو به رشد بودن اين صنعت در كشور پيش بيني مي شود روند استخدام مهندسين برق رو به افزايش بوده و به نسبت ساير رشته ها بازار كار خوبي داشته باشد به شرطي كه افراد جوياي كار افرادي توانمند و متخصص باشند.

در صورتي كه بعد از مطالعه كامل اين مقاله در مورد “معرفي رشته مهندسي برق” دچار ابهاماتي هستيد مي توانيد با مركز تحصيلي الو مشاوره در تماس باشيد. همچنين ساير مطالب تحصيلي ما را نيز مي توانيد مطالعه نماييد:

معرفي رشته مهندسي صنايع
معرفي رشته مهندسي پزشكي
معرفي رشته مديريت
معرفي رشته جهانگردي

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"معرفي رشته مهندسي برق"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين متخصص ما همه روزه (حتي جمعه و ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد …

منبع:معرفي رشته مهندسي برق

معرفي رشته تكنسين پروتزهاي دنداني-معرفي رشته مديريت بازرگاني-معرفي رشته مهندسي نفت-معرفي رشته مهندسي فناوري اطلاعات (IT)-معرفي رشته امور گمركي-معرفي رشته مهندسي برق-معرفي دانشگاه شاهد-معرفي رشته مهندسي عمران-معرفي رشته مهندسي سيستم-معرفي رشته كارداني فني عمليات پتروشيمي-معرفي رشته مهندسي معماري-معرفي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي-معرفي دانشگاه صنعتي اصفهان-معرفي رشته مهندسي مكانيك-

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 28

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 289
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 20
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 120
  • بازدید ماه : 39
  • بازدید سال : 740
  • بازدید کلی : 130485
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی