loading...

آموزشي

تحصيلي و خانواده

بازدید : 212
11 زمان : 1399:2

بي انگيزگي و عوامل موثر آنبي انگيزگي و عوامل موثر آن

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"بي انگيزگي و عوامل موثر آن"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

گاهي اوقات در زندگي ما شرايطي پيش مي آيد كه به شدت بي انگيزه مي شويم و حوصله هيچ چيز را نداريم. از خودمان مي پرسيم اصلا براي چي زندگي مي كنيم؟ آخرش كه چي؟ اين حالات معمولا براي افراد زيادي رخ مي دهد. زماني كه اين حالات براي ما رخ مي دهد دچار بي انگيزگي در زندگي شده ايم ، يعني يك مشكلي در زندگيمان داريم كه نمي دانيم آن چيست؟

انگيزه شخصي براي موفقيت در تمام جنبه هاي زندگي از اهميتي حياتي برخوردار است. اگر انگيزه نداشته باشيم ، به احتمال زياد وقت خود را تلف مي كنيم و اهداف شخصي و حرفه اي خود را ناديده مي گيريم. حتي مصمم ترين افراد روي زمين نيز گاهي انگيزه خود را از دست مي دهند اگر واقعا برايتان مهم است كه دلايل بي انگيزگي در زندگي خودتان را بدانيد و از اين حالت خارج شويد و دوباره به خود پر انرژيتان برگرديد مقاله “بي انگيزگي و عوامل موثر آن” را به دقت مطالعه كنيد.

انواع بي انگيزگي و راهكارهاي آن

بي انگيزگي ناشي از ترس:

حتي اگر خودتان انتخاب كرده‌ باشيد كه در حيطه‌اي به خصوص قدم بگذاريد ، اگر بترسيد بخشي از وجودتان مصرانه از پيشروي شما جلوگيري خواهد كرد. ترس موجب كندي شما مي‌شود و حس ترديد و احتياط را در شما بيدار كند. البته اين مسئله مي‌تواند به نفع شما باشد اما گاهي ترس‌ها پيامد تصورات ما هستند و نه مبتني بر ارزيابي صحيح واقعيت‌هاي موجود. اگر ترس‌هايتان به اندازه‌ كافي قدرتمند باشند ، حتي با وجود اشتياق شما براي پيشروي ، آن بخش از وجودتان كه مايل به حفظ امنيت شماست اجازه نمي‌دهد به سوي حيطه‌اي قدم برداريد كه برايتان هم خواستني است هم امن.

بي انگيزگي ناشي از واضح نبودن خواسته‌ها:

همين حالا اندكي صبر كنيد و بگوييد چه مي‌خواهيد؟ اگر نتوانيد آگاهانه و شفاف خواسته‌هايتان را در ذهن بگذرانيد آينده چيزي جز تصويري مبهم برايتان نخواهد بود. آنچه براي ما انسان‌ها آشنا باشد خوشايند هم هست ، از طرفي ما نسبت به مسائل نا‌آشنا و مبهم مقاومت داريم. از آنچه برايمان آشناست جدا نمي‌شويم و در عوض آن را دوباره و دوباره خلق مي‌كنيم. بي انگيزگي براي عمل هنگامي كه نمي‌دانيد قرار است چه چيزي بيافرينيد مسئله‌‌ دور از انتظاري نيست. چرا كه ترجيح مي‌دهيد با واقعيت جاري آشناي خودتان زندگي كنيد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: خودارضايي وعوارض و پيامدهاي آن

زندگي در زمان هاي آينده و گذشته:

بعضي ها هدف دارند اما مشكلشان اين است كه يا در آينده زندگي مي كنند يا در گذشته و در ذهن خودشان يا در روياي خوشي كه ساخته اند زندگي مي كنند يا در مشكلات و شكست هاي گذشته خودشان غرق شده اند و اكنون را از دست مي دهند و هر روزشان تكرار بي فايده همين موضوع است. به خاطر مشكلاتي كه در گذشته به وجود آمده به روياهاي آينده پناه مي برند و دغدغه مشكلي كه در گذشته رخ داده را به دوش مي كشند و اين باعث مي شود انگيزه اي براي زندگي نداشته باشند و همچنين زماني كه در روياي خودشان زندگي مي كنند چشم كه باز مي كنند مي بينند كه واقعيت كنونيشان با رويايشان فاصله زيادي دارد و ببشتر دچار بي انگيزگي در زندگي خواهند شد.

مقايسه هاي نادرست:

دام ديگري كه درآن زياد گير مي كنيم مقايسه هاي نادرستي است كه ما را دچار بي انگيزگي در زندگي مي كند. خودمان را با افراد ديگر مقايسه مي كنيم و بدتر از همه اينكه درون خودمان را با بيرون افراد مقايسه مي كنيم و اين باعث سرخوردگيمان مي شود ، مقايسه هيچ وقت خوب نبوده و هيچ وقت توصيه نشده. شرايط زندگي ما انسان ها و اينكه در چه جايي و چگونه بزرگ شده ايم بسيار متفاوت از همديگر است پس هيچوقت مقايسه نمي تواند كار عاقلانه اي باشد.

متاسفانه بسياري از بزرگترها و پدر مادرها براي ترغيب بچه خود از اين كار استفاده مي كنند و ما هم اين كار را ياد گرفته ايم و مي توانم بگويم از بزرگترين دشمنان خودباوري همين مقايسه است ، ديگران از زندگي ما خبر ندارند و نمي دانند كه چه در زندگي ما مي گذرد ، شايد اگر آن ها در شرايط ما بودند خيلي زندگي بدي داشتند پس مقايسه ديگران هم از روي عقل و منطق نيست.

نداشتن خود باوري:

نداشتن خودباوري در زندگي باعث مي شود شما در زندگيتان هيچ كاري نتوانيد انجام دهيد چرا كه اصلا خودتان را قبول نداريد و مثل يك آدم افسرده گوشه گير مي شويد. خودباوري براي شما اعتماد به نفس مي آورد و به شما نيرو مي دهد رو به جلو حركت كنيد ، اولين قدم شما در هركاري داشتن خود باوري است ، شما بايد خودتان را باور كنيد كه بتوانيد هدف انتخاب كنيد و در جهت رسيدن به آن قدم برداريد. نداشتن خودباوري از عوامل اصلي بي انگيزگي در زندگي است ، بدون خود باوري هيچ چيز براي شما مفهوم قشنگي نخواهد داشت چرا كه از درون خود را باخته ايد.

بي انگيزگي ناشي از فقدان هدف و چالش:

چالش‌هاي بيش از حد سخت ترس‌هاي فلج‌كننده ايجاد مي‌كنند و انگيزه را از بين مي‌برند. و وقتي سختي چالش‌ها ناچيز باشد فرد به سرعت دچار كسالت شده و حفظ انگيزه به كاري سخت بدل مي‌شود. انسان‌ها ذاتا موجوداتي فعال و در حال رشد هستند و به چالش دائمي براي دست‌يابي به مهارت نياز دارند. بدون چالش ، خود ذاتي ما وارد عمل مي‌شود و با بي‌انگيزه شدنمان اين پيام را به ما مي‌دهد كه از مسير مناسبمان دور افتاده‌ايم.

نكاتي براي داشتن يك زندگي با انگيزه

“بي انگيزگي و عوامل موثر آن” مي تواند با اعمال راهكارهاي زير تا حد زيادي كنترل گردد:

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: آموزش بهترين روش هاي مديتيشن | چگونه مديتيشن كنيم

داشتن هدف:

اولين كار اين است كه هدف گذاري داشته باشيم و روي اهدافي كه مي خواهيم آن ها برسيم ايستادگي داشته باشيم. اگر اهدافمان برايمان مهم باشند هيچ چيزي نمي تواند مانع ما شود. اهداف خود را روي كاغذي بنويسيد و آن را در جايي قرار دهيد كه هر روز چشم تان به آن بخورد و هرروز براي رسيدن به اهدافتان يك گامي برداريد حتي كوچك و براي خودتان پاداش هايي در نظر بگيريد اين را بايد به خوبي بدانيم كه اين اهداف هستند كه باعث مي شوند كه ما انگيزه داشته باشيم و مسير زندگي را تعيين مي كنند و به ما اعتماد به نفس مي دهند.

به توانايي هاي خودتان ايمان داشته باشيد:

افراد با انگيزه اين را مي دانند هر كس در زمينه اي موفق است و استعداد ها و توانايي هايي دارد و استعداد ها و توانايي هاي خودشان را باور دارند افراد با انگيزه هيچ وقت خودشان را با ديگران مقايسه نمي كنند. چشمانتان را ببنديد به موفقيت هاي كه قبلا كسب كرده ايد فكر كنيد اين كار باعث مي شود انگيزه تان بيشتر شود.

براي خودتان برنامه داشته باشيد:

هرچقدر كه افراد بي انگيزه همه چيز را از شانس مي دانند آدم هاي با انگيزه اين گونه نيستند. افراد بي انگيزه چون در زندگيشان برنامه ندارند مدام سرگردان هستند در حالي كه افراد با انگيزه براي زندگيشان برنامه ريزي مي كنند. برنامه ريزي باعث مي شود كارها سريع تر انجام شود برنامه ريزي مي تواند در رسيدن به اهدافتان به شما كمك كند افراد با انگيزه چون در زندگيشان برنامه دارند مي دانند چه كارهايي را در چه زماني انجام دهند.

از افراد منفي دوري كنيد:

افراد منفي از آنجايي كه خودشان به موفقيت هايي نرسيدن و هميشه دنبال بهونه هستند. دوست دارند افرادي مثل خودشان در اطرافشان باشد افراد منفي هميشه از مشكلاتشان شكايت مي كنند اگر اطرافتان افراد منفي داريد آن ها را از زندگيتان حذف كنيد چون سطح انرژي شما را پايين مي آورند و باعث مي شوند از اهدافتان دور شويد و افراد مثبت را وارد زندگيتان كنيد. افراد مثبت باعث مي شوند سطح انژي شما براي رسيدن به اهدافتان بالا رود.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: مهارت هاي زندگي ؛ انواع و اهميت آن

مطالعه كنيد:

افراد با انگيزه ازخواندن كتاب لذت مي برند و روزانه زماني را براي خواندن كتاب اختصاص مي دهند و مدام در حال پيگيري براي يافتن چيزهايي هستند كه آن ها را براي رسيدن به موفقيت نزديك كند كتاب خواندن باعث بالا بردن اعتماد به نفس و تقويت حافظه مي شود آن ها هرگز از خواندن كتاب خسته نمي شوند اين گونه از افراد در خانه هايشان يك كتابخانه پر از كتاب دارند.

از زمان درست استفاده كنيد:

افراد بي انگيزه قدر زمان را نمي دانند و بدون برنامه وقتشان را مي گذرانند و دنبال افرادي مي گردند كه مثل خودشان باشند و روز را شب كنند. افراد بي انگيزه وقتشان را در سرك كشيدن در زندگي ديگران مي گذرانند و هميشه در حال شكايت كردن از زمين و زمان هستند و اما در مورد افراد با انگيزه آن ها به وقتشان ارزش قائلند و اين را مي دانند كسي كه بايد وقتشان را كنترل كند خودشان هستند.

از شكست ها درس بگيريد:

افراد با انگيزه از شكست هايي كه در زندگي مي خورند درس مي گيرند و برايشان تجربه مي شود و در زندگي خود از اين تجربه ها استفاده مي كنند در حالي كه افراد بي انگيزه در برابر شكست ها زود نااميد مي شوند و تسليم مي شوند افراد با انگيزه اين را به خوبي مي داند كه اين شكست ها هستند كه ما را قوي مي كنند و ما را به موفقيت ها مي رسانند. افراد با انگيزه صبر زيادي دارند و اين را مي دانند موفقيت يك شبه به وجود نمي آيد.

همچنين در صورت لزوم از جلسات خانواده درماني و مشاوره نيز براي كاهش عوامل تنش زا و موثر در بي انگيزگي استفاده خواهد شد. شما نيز چنانچه مايل باشيد مي توانيد براي راهنمايي هاي بيشتر در مورد “بي انگيزگي و عوامل موثر آن” از مشاوران برتر مركز الو مشاوره استفاده نماييد.

راه هاي مقابله با بي انگيزگي
مهمترين عوارض افسردگي را بشناسيم
بررسي شخصيت افراد درونگرا و برونگرا
خودشناسي چيست | ۱۰ تكنيك ساده و عملي براي شناخت بهتر خودمان

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"بي انگيزگي و عوامل موثر آن"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد …

منبع:بي انگيزگي و عوامل موثر آن

استرس و اضطراب - تعريف اضطراب وراهكارهاي مقابله با آن - علائم افسردگي وراهكارهاي مقابله با آن - عزت نفس وخودبيني وراهكارههاي تقويت آن - وسواس و راهكارهاي مقابله - مشاوره روانشناسي تلفني - مديتيشن چيست و فوايد آن چگونه است؟ - راه هاي مقابله با بي انگيزگي- احساس تنهايي و راهكارهاي برطرف كردن احساس تنهايي - آيا جراحي زيبايي نشانه ي بيماري است؟ - هيپنوتيزم چيست؟ - قرص هاي خواب وانواع آن - چگونه نه بگوييم ؟! - وسواس فكري و عملي چيست ؟ - روش هاي موثردرمان بدبيني و شك را بهتر بشناسيد - دوستي دختر و پسر از نظر روانشناسي--علت استرس چيست؟-شكست عشقي چيست؟-آموزش بهترين روش هاي مديتيشن | چگونه مديتيشن كنيم-۱۰ راه كنترل عصبانيت و خشم در كمترين زمان-بررسي شخصيت افراد درونگرا و برونگرا-خودشناسي چيست | ۱۰ تكنيك ساده و عملي براي شناخت بهتر خودمان-بي اشتهايي در بارداري-معرفي قرص هاي خواب آور قوي-بي انگيزگي و عوامل موثر آن-

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 28

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 289
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 67
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 71
  • بازدید ماه : 167
  • بازدید سال : 868
  • بازدید کلی : 130613
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی