loading...

آموزشي

تحصيلي و خانواده

بازدید : 218
11 زمان : 1399:2

علائم افسردگي در كودكان و درمان آنعلائم افسردگي در كودكان و درمان آن

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"علائم افسردگي در كودكان و درمان آن"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

بسياري از كودكان ممكن است دچار افسردگي شوند و والدين بايد با علائم افسردگي كودكان دبستاني آشنا باشند. با اينكه افسردگي بيشتر در نوجوانان ديده مي شود اما اين مشكل مي تواند در هر سني شروع شود. ممكن است فرزندتان نتواند با كلمات، افسردگيش را توضيح دهد. در اينجا شماييد كه بايد حواستان به برخي علائم باشد. در ادامه قصد داريم تا “علائم افسردگي در كودكان و درمان آن” را برايتان توضيح دهيم.

افسردگي دوران كودكي تمركز را سخت مي كند بنابراين گوش دادن به صحبت هاي معلم و يا انجام مرتب تكاليف براي كودك سخت خواهد شد. اگر فرزندتان كه معمولا نمره هاي خوبي مي گرفت، ناگهان افت محسوسي در نمرات داشت بايد بررسي كنيد كه چه چيزي ممكن است پيش آمده باشد.

نشانه‌هاي افسردگي كودكان

درست است كه اين اختلال‌ها در بزرگسالان، با طيف وسيع‌تر و پيچيده‌تري خود را نشان‌ مي‌دهند. ليكن سوابق خانوادگي و وراثت، در افسردگي نقش تعيين‌كننده‌اي دارند. شروع افسردگي زودرس در كودكان، بيش‌تر تحت‌تاثير عوامل خانوادگي و وراثت است. با وجود اين، از هم‌ گسيختگي خانوادگي، ارتباط تنگاتنگي با “علائم افسردگي در كودكان و درمان آن” دارد. ازهم‌گسيختگي خانوادگي را مي‌توانيم در رفتار سرد و بي‌روح و منفي روابط متقابل كودك و پدر و مادر به‌وضوح ببينيم.

نشانه‌هاي عاطفي:

نااميدي، خشم، درماندگي، اضطراب، نوسانات خلقي، احساس گناه و غمگين بودن

نشانه‌هاي جسمي:

به‌هم خوردن ساعات خواب، بي‌اشتهايي و يا خوردن افراطي، يبوست، افزايش و كاهش وزن

نشانه‌هاي رفتاري:

بدون دليل گريه‌كردن، كناره‌گيري از دوستان، سريع خشمگين شدن و كاهش انگيزه

نشانه‌هاي تخريب‌گرايانه:

خود را سرزنش‌كردن، احساس بازنده بودن، اميدوار نبودن به آينده و بلاتكليفي

چه كودكاني در معرض افسردگي هستند؟

حدود ۲۵ درصد كودكان آمريكايي از افسردگي رنج مي‌برند. افسردگي در پسران زير ده سال بسيار شايع است. اما تا ۱۶ سالگي، دختران بيشتر دچار افسردگي مي‌شوند. همچنين در كودكان مبتلا به اختلال تمركزي و بيش‌فعالي، اختلال وسواس فكري عملي و نيز اختلال رفتاري، ابتلا به افسردگي افزايش مي‌يابد. افسردگي در كودكان نيز مانند بزرگسالان به‌دليل تركيبي از عوامل مرتبط با سلامت بدني، اتفاقات زندگي، تاريخچه خانواده، محيط، عوامل ژنتيكي و نوسانات زيستي شيميايي ايجاد مي‌شود.

دلايل بروز افسردگي در كودكان:

ياد ندادن اعتماد بنفس در كودكان:

احساس خود تمسخري در مواجهه با كارهاي مختلف روزمره. بهترين راه اين است كه خود والدين اعتماد بنفس داشته باشند و در رفتار و گفتار خود، خود را توانا در انجام كارها نشان دهند. همچنين به كودكان براي انجام كارهاي موفقيت آميز هر چند كوچك، جايزه دهند. همچنين كودك را مكلف كنند كه كارهاي روزمره و مرتب كردن وسايلش را خودش انجام دهد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: بررسي شخصيت افراد درونگرا و برونگرا

جداشدن از خانواده:

جدايي از منابع حمايت كننده عاطفي به خصوص خانواده.

تعويض مدرسه:

از دست دادن دوستان يا مشكلاتي كه در مدرسه كودك وجود دارد. حتما به طور منظم توسط معلم كودك او را و رفتار ديگران با او در مدرسه را زيرنظر داشته باشيد.

مهاجرت:

تغيير محل زندگي از يك محل به جاي جديد مي تواند عامل ديگري باشد.

وضعيت ضعيف مالي:

والدين و درگيري آن ها با يكديگر در مورد مسائل مالي هم از دلايل عمده در بروز افسردگي مي باشد.

انزواي اجتماعي:

يكي از مهم ترين دلايل بروز افسردگي كودكان انزواي اجتماعي است. بهترين راه حل آن، شركت مداوم كودك در فعاليت هاي گروهي، كلاس هاي شلوغ، بازي هاي شاد با دوستان هم سن و سالش و بودن در محيط هايي كه ارتباطات اجتماعي او را قوي تر كند مي باشد.

به رخ كشيدن نكات منفي كودك:

ابراز نكردن صفات مثبت كودك و به رخ كشيدن نقص ها و نمات منفي كودك نيز هم از دلايل عمده در بروز افسردگي مي باشد.

تشخيص افسردگي در كودكان چگونه است؟

چنانچه نشانه‌ها و علائم افسردگي بيش از ۲ هفته در كودك به‌ طول بينجامد، حتما بايد به پزشك مراجعه كنيد. وجود بيماري‌هاي فيزيكي احتمالي يا آغاز درمان را پيگيري كنيد. مراجعه به مشاور سلامت رواني متخصص در زمينه كودكان نيز توصيه مي‌شود.

ارزيابي سلامت رواني شامل مصاحبه‌هايي با والدين يا سرپرست و البته خود كودك است. ضمنا ساير آزمون‌هاي مرتبط نيز بايد از كودك گرفته و بررسي شود. كسب اطلاعات لازم از آموزگاران، دوستان و هم‌كلاسان نيز مي‌تواند براي بررسي علايم افسردگي در طول زمان و درخلال فعاليت‌هاي مختلف، به‌عنوان معياري براي مقايسه‌ تغييرات رفتاري كودك بررسي شود.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: بي انگيزگي و عوامل موثر آن

درمان افسردگي

دقت كنيد كه راهكارها براي درمان افسردگي حداقل ۶ ماه تا يك سال بايد ادامه داشته باشند. در ادامه مقاله “علائم افسردگي در كودكان و درمان آن” با چند روش درمان افسردگي كودكان آشنا خواهيم شد.

تغيير سبك زندگي والدين و كودك است:

اگر در محيط خلوت و سرد زندگي مي كنيد، بايد آن را تغيير دهيد. به جاي جدا كردن كودك از ديگران، او را در معرض انجام فعاليت هايي قرار دهيد كه خود را نشان دهد، مثل نقاشي و كارهاي هنري يا نواختن موسيقي!

شركت در فعاليت هاي هنري:

كودكتان را تشويق كنيد تا در فعاليت هاي هنري و دسته جمعي كمك كند.

به نياز هايشان توجه كنيد:

سعي كنيد به نياز هاي كودك خود پاسخ دهيد، مثلا وقت زيادي با او بگذرانيد و با او بازي كنيد، شام بيرون برويد و … .

تقويت نقاط مثبت در كودكان:

كم رنگ كردن نكات منفي در شخصيت او.

فراهم كردن محيطي آرامش بخش براي كودك:

به رفتار هاي خود توجه كنند و سعي كنند براي كودك خود محيطي را فراهم آوردن كه كودك در آن محيط آرامش داشته باشد و در آن احساس امنيت كند.

برقراري رابطه توام با اعتماد:

يكي از ديگر از راه هاي درمان افسردگي در كودكان برقراري رابطه توام با اعتماد با كودك است. مدام با كودك صحبت كنيد كه چقدر به او اعتماد داريد و كارهاي مختلف را به او واگذار كنيد، اگر به درستي انجام داد به او جايزه بدهيد و اگر نتوانست، به او كمك كنيد تا كم كم اعتماد به نفسش تقويت شود.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: تجاوز جنسي چيست؟

توجه به تغذيه كودك:

توجه به تغذيه درست كودك و تقويت وضعيت جسماني كودك با غذاهاي حاوي ويتامين C و B كه در آب ميوه ها به وفور يافت مي شود.

موزيك تراپي:

يكي از روش هاي جديد درمان افسردگي موزيك تراپي است. پخش مداوم آهنگ هاي شاد در منزل، اتومبيل و … و رقصيدن همراه كودك مي تواند كمك زيادي كند.

نشان دهيد كه فرزندتان را درك مي كنيد:

اين احساس را در كودك ايجاد كنيد كه او را درك مي كنيد. اين موضوع به صحبت تراپي معروف شده است. مدام با كودك صحبت كنيد كه او را درك مي كنيد و سعي كنيد با حرف زدن روحيه او را بهبود ببخشيد.

او را نزد متخصص ببريد:

در عين حال كه تمام كارهاي بالا را انجام مي دهيد، كودك را نزد متخصص ببريد تا اگر افسردگي اش حاد است از داروهاي ضد افسردگي نيز براي كاهش افسردگي كمك بگيريد.

والدين گرامي مي توانند براي دريافت مشاوره در مورد “علائم افسردگي در كودكان و درمان آن” در هر زمان كه نياز بود با مشاوران برتر مركز الو مشاوره در تماس باشند.

علائم افسردگي و راهكارهاي مقابله با آن
مهم ترين عوارض افسردگي را بشناسيم
اسكيزوفرني در كودكان
روش تربيت كودكان پرخاشگر

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"علائم افسردگي در كودكان و درمان آن"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد …

منبع:علائم افسردگي در كودكان و درمان آن

استرس و اضطراب - تعريف اضطراب وراهكارهاي مقابله با آن - علائم افسردگي وراهكارهاي مقابله با آن - عزت نفس وخودبيني وراهكارههاي تقويت آن - وسواس و راهكارهاي مقابله - مشاوره روانشناسي تلفني - مديتيشن چيست و فوايد آن چگونه است؟ - راه هاي مقابله با بي انگيزگي-احساس تنهايي و راهكارهاي برطرف كردن احساس تنهايي - آيا جراحي زيبايي نشانه ي بيماري است؟ - هيپنوتيزم چيست؟ - قرص هاي خواب وانواع آن - چگونه نه بگوييم ؟! - وسواس فكري و عملي چيست ؟ - روش هاي موثردرمان بدبيني و شك را بهتر بشناسيد - دوستي دختر و پسر از نظر روانشناسي--علت استرس چيست؟-شكست عشقي چيست؟-آموزش بهترين روش هاي مديتيشن | چگونه مديتيشن كنيم-۱۰ راه كنترل عصبانيت و خشم در كمترين زمان-بررسي شخصيت افراد درونگرا و برونگرا-خودشناسي چيست | ۱۰ تكنيك ساده و عملي براي شناخت بهتر خودمان-بي اشتهايي در بارداري-معرفي قرص هاي خواب آور قوي-بي انگيزگي و عوامل موثر آن-تاثير موسيقي بر سلامت روان-بيماري آلزايمر چيست؟-- عوارض بي خوابي شبانه چيست-تفاوت و ويژگي هاي زنان و مردان-علائم و نشانه هاي بلوغ در پسران-۱۶ راهكار عملي براي تقويت اعتماد به نفس- تفاوت فوبيا و ترس و راهكارهاي درمان آن-

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 28

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 289
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 46
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 50
  • بازدید ماه : 146
  • بازدید سال : 847
  • بازدید کلی : 130592
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی